top of page
"הצגה עצמית בעולם החדש"
טליה ברק

"הצגה עצמית בעולם החדש"

לכל אחד מאיתנו יש סיפור / עיסוק בלתי רגיל, לא כולנו יודעים לספר אותו.
בין אם אנחנו נותני שירות בתחום מסוים, בין אם ב'עולם הישן' או ב'עולם החדש' כולנו מתבקשים לעשות הצגה עצמית מדויקת.
לאחרונה פגשתי באיש מקסים, מטפל בחסד (בכמה שיטות), בעל לא מעט עוקבים לפוסטים שהוא כותב בדף העסקי שלו ששנים מרוויח את אותה הכנסה חודשית.
הוא הגיע אלי לדבריו "במטרה לייצר 'מוצר' חדש שאולי יהיה יותר עדכני ויחשוף אותו לקהל יעד חדש".
כשנפגשנו שאלתי "אז איך אתה בעצם מציג את עצמך עם כל כך הרבה תארים. מה אתה עושה"?
"אני אף פעם לא מצמצם את מה שאני עושה לדבר אחד". הוא השיב בביטחון של אדם שהגיע עם תשובות מהבית.
"אוקיי (ארוך) אז נניח שחברה המליצה עליך ואני רוצה לשמוע עוד פרטים על הטיפול, מה תגיד לי? איך תציג את עצמך"?
"גם המילה מטפל עושה לי קצת עוול, מה שאני

עושה הוא תהליך שמכיל בתוכו כמה שיטות,

חלקן שיטות שאני פיתחתי"

הוא השיב תוך כדי שהוא מושיט לי כרטיס ביקור ביד.
על הכרטיס התנוסס משפט מוכר

באנגלית ומתחתיו צמד המילים:
"עכשיו תורך" ופרטים ליצירת קשר.
הסתכלתי בכרטיס לוודא שחלילה לא פספסתי

כתב סתרים מתוחכם (אז זהו שלא) ושאלתי
"מה אני אמורה להבין מזה"?
הוא כיווץ את פניו כאדם שהרגע נתפס בגניבת דעת:

"זה אומר הכל, "עכשיו תורך".
רוב הלקוחות שלי מגיעים דרך הפוסטים שלי או דרך לקוחות שכבר עברו את השינוי איתי" 
"אז בשביל להיות לקוחה שלך אני צריכה או לעקוב אחרי פוסטים שלך או להגיע בעקבות המלצה? לא חבל? מה עם כל האנשים שאתה פוגש בדרך ושואלים אותך מה אתה עושה"? מפספסים אותך"?
הוא שתק כשהעיניים שלו מביטות למעלה, מחפשות תשובה בחלל
"לא להגדיר את מה שאני עושה שימש אותי כאסטרטגיה מלא זמן אז מה את מציעה בעצם"?
"אני עברתי על חלק מהתכנים שלך לפני שנפגשנו" עניתי על שאלה אחרת שהדהדה בחדר
"אני לא חושבת שבשלב הזה אתה צריך מוצר חדש" נתתי למילים לשקוע בחלל החדר.
"כמובן שאין לי שום בעיה לפתח לך מוצר חדש על סמך התכנים שלך, אבל זה לא יהיה נכון עבורך בשלב הזה".
"לא הבנתי. יש מלא תכנים חדשים, אבל לא נייצר מוצר חדש? למה"?
"לא נעבוד בשלב הזה על מוצר חדש, נדייק את המוצר הישן בהמשך ובינתיים נעבוד על "הצגה עצמית" שממנה נמנעת עד עכשיו.
בעידן של 'ריבוי מידע' ושיטות טיפול אנחנו מתבקשים להיות מאד מדוייקים באיך אנחנו רוצים להציג את עצמינו לעולם.
אין טעם לעבוד על מוצר חדש כשעוד לא הבנת בעצמך מה הדבר הזה שאתה עושה.
כשאנחנו מנסחים הצגה עצמית כדאי לדבר "בשפת התועלות" כדי לעניין את האדם איתו אנחנו מדברים.
בעצם, אני אלמד אותך לדבר ב"שפת התועלות.
התהליך שאדם עובר איתך הוא תהליך אמיתי, זה לא צריך להיות מסובך להצגה עצמית"
מתאים לך שנעבוד על ההגדרה העצמית שלך"?
התרווחתי בכסא וחיכיתי לאות בכדי להמשיך.
"תראי, אני שונא לצמצם את עצמי אבל אני מוכן לנסות, אז איפה מתחילים"? הוא שאל."המח שלנו מסתדר מצויין עם תבניות "השבתי תוך כדי שליפה מהתיק של עט עם כנפיים קטנות של פייה (תמיד שובר דיסטנס כשנהיה יותר מידי רציני)
"ולכן הדבר הראשון שנעשה זה להשתמש במילים שיענו על השאלות הבאות:
1. "מה אני עושה"?
2. מי קהל היעד שלי? (אופציונאלי )
3. "איך אני עושה את זה"?
4. "מה התועלות שהלקוח יקבל מהשרות / מוצר שלי"?
הוא הנהן עם הראש להסכמה.
בחצי שעה הבאה ציירנו 4 עמודות לטבלה ורשמנו את השאלות בראש כל עמודה.
מיפינו את כל "חומרי הגלם" שעמדו לרשותו ובסוף חיברנו את הכל לידי משפט.
מה שיפה בהצגה העצמית של האיש הזה זה שבגלל 'ריבוי הכובעים' שלו נוצרו חמש הצגות עצמיות כשהדבר היחיד שהחלפנו במשפטים הוא קהל היעד והתועלות.
לדוגמה הצגה עצמית אחת שהגענו אליה:
שמי....אני מלווה ומטפל אישית באנשים שעברו משבר בחיים על ידי שיטה שפיתחתי באמצעות דיבור.
בעזרת השיטה שלי המטופל מטפל בשורש הבעיה ומקבל כלים להתמודדות עם התחושות שנותרו בעקבות המשבר.
כעבור שבועיים הוא סימס לי:
"מדהים כמה סדר זה עשה לי עם עצמי. צדקת הגדרה עצמית עושה הבדל.
בואי נחכה לחודש הבא עם המוצר החדש"

bottom of page